فرهنگی
1401/4/14 سه‌شنبه
به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما برگزار شد
کرسی آزاد اندیشی با موضوع:آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی

.

New Page 1

با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مد‌ظله‌العالی: «تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است»؛ مرکز هم‌اندیشی استادان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور استان با همکاری بسیج اساتید دانشگاه در ایام ابتدایی ماه پر خیر و برکت ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت امیرمومنان و حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهما و هفته ازدواج، اقدام به برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی نمود.

این کرسی در روز یکشنبه مورخ 12/4/1401 ساعت 10 صبح از طریق ویدئوکنفرانس با حضور جناب آقای دکتر خلیل علی محمدزاده، پزشک متخصص و استاد دانشگاه برگزار و مباحث مهمی از جمله عمق شدت کاهش باروری در ایران، قرار گرفتن در منطقه خطر جمعیتی، ورود به فاز اول سالمندی و ... طرح گردید.



در تحقیقات این استاد و پژوهشگر دانشگاه، برای اولین بار به آماری اشاره شدکه از عمق شدت کاهش باروری در ایران خبر می داد.
این آمار؛ مدت زمان کاهش نرخ باروری از بیش از ۶ فرزند به کمتر از ۳ فرزند برای هر زن را در ۸ کشور جهان مورد مطالعه قرار داده بود.
براساس این آمار، این مدت برای انگلیس ۹۵ سال، امریکا ۸۲ سال، افریقای جنوبی ۳۴ سال و ترکیه ۲۷ سال طول کشیده است، اما این مدت برای ایران(از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۶ میلادی) و تنها در ۱۱ سال اتفاق افتاده است و از آن پس نیز تا سال ۲۰۲۲، این میزان به کمتر از ۲(۱.۷) رسیده است.
قرار گرفتن ایران در "منطقه خطر جمعیتی" و پیشرفت قابل توجه در این منطقه به خوبی با همین آمار قابل تبیین است.
در ادامه، این سوال مطرح شد که آیا با سیاست های کلی ابلاغی جمعیت و قانون مصوب حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس، اوضاع متحول خواهد شد؟
پاسخ اینکه؛ بدون سیاست و قانون که نمی شود پای در این راه و مدیریت حل مشکل گذاشت، این دو ضرورت انکارناپذیر است، لکن بدون فرهنگ سازی و فهم موضوع و درک پیآمدهای دهشتناک پیری عمومی و زودرس در درجه اول توسط خبرگان و متخصصان و خواص و در درجه بعدی از سوی عموم مردم و خانواده ها برای کشوری مانند ایران، هرگز نمی توان هرم سنی جمعیت کشور را اصلاح نمود.

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر