اخبار
1400/6/14 یکشنبه
عملکرد 4 ساله معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور؛
افزایش آماری چشمگیر در زمینه برگزاری استارت آپ، ایجاد شرکت های دانش بنیان و افزایش مقالات / راه اندازی 11 پژوهشکده و شبکه آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: از سال 1396 تا امروز 29 استارت آپ در زمینه های مختلف در دانشگاه های پیام نور کشور برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدعلی کریمی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور درباره گزارش عملکرد این معاونت در 4 سال اخیر افزود: این معاونت در زمینه کارآفرینی و ارتباط با صنعت؛ 10 مرکز نوآوری در استانها در قالب تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 71 هسته نوآور در مراکز و واحدهای دانشگاه و همچنین 8 مرکز نوآوری را در قالب همکاری با پارک علم و فناوری در 7 استان راه اندازی کرده است.
 
ایجاد 9 شرکت دانش بنیان توسط دانشگاهیان پیام نور
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: طی 4 سال اخیر؛ 9 شرکت توسط اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور ایجاد شد که اقدامی بسیار بزرگ و مطلوب است.
 
تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور برای تسهیل گیری کسب و کار
دکتر کریمی تحقق رسالت اجتماعی دانشگاه پیام نور در راستای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان این دانشگاه را یکی از مهم ترین اهداف معاونت پژوهشی عنوان کرد و گفت: دانشگاه با عقد تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در راستای تسهیل کسب مهارت، توان افزایی و ایجاد اشتغال پایدار، این هدف را در هفت استان به صورت پایلوت آغاز کرد و پیگیری و اجرایی نمودن تفاهم نامه «طرح حمایت، توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای روستایی و مناطق محروم» برای سایر استان ها نیز در حال انجام است.
وی درباره طرح های ارتباط با صنعت دانشگاه نیز گفت: طی سال های 1396 تاکنون بیش از 103 طرح ارتباط با صنعت انجام گرفته است.
 
افزایش تعداد مقالات  ISC،ISI  و علمی پژوهشی
دکتر کریمی درباره مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر اعضای علمی دانشگاه پیام نور نیز اظهار داشت: اساتید دانشگاه در زمینه چاپ مقالات ISC، ISI و علمی پژوهشی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشتند و تعداد مقالات چاپ شده ISC  در سال 1399 به 1461 مقاله رسید که البته این آمار نیز قطعا افزایش می یابد چون آثار سال های 1399 و 1400 به طور کامل در سامانه گلستان ثبت نشده است.
وی تعداد مقالات ISI  در سال 1399را نیز 555 مقاله عنوان کرد و گفت: این آمار نیز قطعا تا سال 1400 افزایش یافته است.

راه اندازی اپلیکیشن پیام من
دکتر کریمی یکی از اقدامات مهم حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به ویژه در زمان پاندمی کرونا را اپلیکیشن پیام من دانست و افزود: این اپلیکیشن از ابتدا با هدف ارائه خدمات متنوع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اطلاع رسانی مورد نیاز دانشجویان راه اندازی شد اما در دوران شیوع پاندمی کرونا ابزار قوی و مهمی برای برگزاری آزمون های آنلاین بود و دانشگاه توانست به کمک این اپلیکیشن تعداد 79798 آزمون آنلاین، 47286 کلاس آنلاین برگزار کند.
وی افزود: اپلیکیشن پیام من علاوه بر تلفن همراه، نسخه تحت وب (Desktop) آن نیز راه اندازی شد که از طریق  ادرس   Pm.pnu.ac.ir قابل دسترسی است.
وی تعداد کاربران فعال این اپ را 421،657 هزار نفر ، تعداد شرکت کنندگان در کلاس های آنلاین را یک میلیون و 534 هزار و 385 نفر و تعداد شرکت کنندگان در آزمون های آنلاین را 3 میلیون و 580 هزار و 30 نفر آزمون عنوان کرد.
 
افزایش طرح های پسادکتری
دکتر کریمی همچنین به طرح های پسا دکتری در دانشگاه پیام نور اشاره کرد و افزود: در سال 1395 تعداد طرح های پسا دکتری 5 مورد بود که این تعداد در سال 1399 به 8 مورد افزایش یافت.
تاسیس 11 پژوهشکده در کشور
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به تاسیس پژوهشکده های دانشگاه پیام نور در سال های 1398 وتا ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: یکی از اقدامات مهم در چند سال اخیر تاسیس پژوهشکده در دانشگاه بود که در سال 98 تعداد 3 مورد تاسیس شد و این تعداد اکنون به ۱۱ پژوهشکده در سطح استان ها با رویکرد و گستره ملی افزایش یافته است.
 
ارتقای نشریات زبان فارسی و انگلیسی دانشگاه پیام نور
وی درباره نشریات دانشگاه نیز گفت: نشریات علمی پژوهشی و تاییدیه های آنها در چند سال اخیر در دانشگاه پیام نور افزایش یافته به صورتی که در سال 99 طبق ارزیابی های وزارت علوم 2 نشریه دانشگاه درجه الف، 15 نشریه درجه ب و 4 نشریه درجه ج را از فرایند ارزیابی نشریات وزارت علوم به دست آوردند. همچنین، 12 نشریه فارسی زبان دانشگاه و 3 نشریه انگلیسی زبان ارتقای ضریب تاثیر را کسب کرده اند.
دکتر کریمی افزود: از سال تاسیس دانشگاه در ۱۳۶۷ تا کنون 2800 عنوان کتاب منتشرشده و از سال ۱۳۹۶ به بعد روند و فرایند انتشار کتاب ارتقا قابل توجهی یافته به نحوی که از 86 عنوان در سال 96 به 140 عنوان در سال 1399 رسیده است.
 
افزایش ارائه خدمات چاپی و انتشاراتی به سایر دانشگاه های کشور
وی از افزایش ارائه خدمات چاپی به سایر دانشگاه ها نیز خبر داد و گفت: در سال 1397 تنها  5 عنوان کتاب توسط دانشگاه پیام نور  برای سایر دانشگاه ها چاپ می شد ولی در سال 1399 این تعداد به 173 مورد رسیده که در نوع خود بی سابقه است. علاوه بر این راه اندازی سامانه و اپلیکیشن کتاب های الکترونیکی و موبایل-بوک نیز که از سال ۱۳۹۶ شروع شده بود اکنون رشد یافته و جمعیت کاربری قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه مدیریت نشر کتاب‌های دانشگاه به‌منظور انجام امور تدوین کتاب‌ها به‌صورت کاملاً مکانیزه و حذف کامل کاغذ از فرایندهای تدوین اثر نیز از سال 1399 آغاز شده است.
 
راه اندازی شبکه آزمایشگاه های پیام نور ایران (شاپنا)
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور همچنین درباره آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه گفت: یکی از اقدامات مهم این حوزه تشکیل شبکه آزمایشگاه های پیام نور ایران (شاپنا) و راه اندازی سامانه آن به نشانی Shapna.pnu.ac.ir  با هدف شناسایی و ساماندهی تجهیزات آزمایشگاهی موجود، اطلاع از وضعیت کمی و کیفی تجهیزات موجود، مدیریت گردش اطلاعات در آزمایشگاه‌ها و تأمین نیازهای آزمایشگاهی مراکز/واحدها، صرفه جویی در وقت، هزینه ها و استفاده بهتر و بیشتر از سرمایه های موجود بوده است.

تمامی حقوق برای دانشگاه پیام نور محفوظ می باشد .

www.pnu.ac.ir