اخبار
1398/6/23 شنبه
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در واحد ریگان
مهربانی مدنی یا دخالت در حریم خصوصی؟

.

به گزارش روابط عمومی  واحد ریگان، کرسی آزاد اندیشی با حضور دکتر رحیم زاده رئیس این واحد و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار گردید.
 در این کرسی آزاد اندیشی ابتدا موافقان و مخالفان به بیان دیدگاههای خود پرداختند و سپس دکتر رحیم زاده رئیس واحد ریگان، در جایگاه داور، ضمن یادآوری مساله وجوب امر به معروف و نهی از منکر و استناد به سخنان و سیره معصومین علیهم السلام ،در جمع بندی جلسه و مطالب بیان شده گفت: اینکه امر به معروف نوعی دخالت باشد درست نیست چرا که داشتن تشکیلات مرزبانی توصیه ی الهی و دینی است. باید از مرزهای بلاد اسلامی محافظت شود و این امر محدود به مرزهای جغرافیایی و فیزیکی نیست و مرزهای اعتقادی را هم شامل می شود. امر به معروف و نهی از منکر به معنای دخالت و تجسس در زندگی و حریم خصوصی افراد نیست. 
وی ادامه داد: اسلام برای افراد کرامت قائل است و اجازه نمی دهد کسی در حریم خصوصی او دخالت کند و امر به معروف یعنی همه در یک جامعه زندگی می کنند و اگر کسی از قوانین و عرفیات پذیرفته شده در جامعه (که همان قوانین حاکم بر جامعه است) تخطی کند، بر همگان لازم است جلوی آن را بگیرند به بیان دیگر، فرد خطاکار، خودش فضایی را ایجاد کرده که دیگران به او تذکر دهند.چرا که فرد خطاکار نمی تواند مدعی باشد عملکردش برجامعه تاثیری ندارد. اما بسیاری اشکالات و دلایل مطرح شده برای دخالت بودن امر به معروف ونهی از منکر با توجه به رعایت مراتب وشرایط امر به معروف قابل حل است چون استفاده از قول لیّن و رعایت احترام و ادب در این مساله و یا آگاهی آمر به منکرات و معروفات و عامل بودن به آن ها. لذا با توجه به آنچه بیان شد روشن و مبرهن است که اگر امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن صورت گیرد هیچ مشکلی رخ نخواهد داد و شاهد رشد روز افزون فضای معنوی و صمیمیت بین افراد جامعه خواهیم بود و از برکات این فریضه بهره مند خواهیم شد .


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر